Var tog barnrummen vägen?

Har funderat över en sak. Jag själv är ju mycket för inredning och tycker det är himla kul. Dreglar över snygga prylar och detaljer att smycka rummet med och då menar jag inte inreda med en massa rysch pysch. Det ska vara ljust och stilrent och lättstädat även om alla väggar inte alltid måste vara vita eller kliniskt rent städade rum. Vita möbler, en fin fondtapet som ramar in rummet och ger harmoni och trivsel, det gillar jag :)
Det jag lagt märke till är just barnrum man ser inne på bloggar till och från som är stylade så att barnrummen antingen inspireras av blått respektive rosa, leksaker i princip identiska med alla andra. Det är pastelliga färger och leksaker i trä uppradade i hyllan, på tavellister eller spacade små hyllplan. Sängkläder matchade med den övriga inredningen. Rummen har ytterst sparsamt med leksaker, ett rum som borde kännas livfullt, roligt och inbjudande till bus o lek. Ibland känns det som om föräldrar mest stylar rummen i egenskap av att det ska se snyggt och prydligt ut allt m å s t e matcha och ingen sak eller färg får vara avvikande. Jag talar lite utifrån mig själv också. Undrar bara var 
"barnrums känslan" tog vägen??? Det blir nästan överdrivet kalt och överdrivet genomplanerat att leksakerna inte ens får vara färgglada eller ha en salig blandning av 100 olika färger längre! Helt galet ju :(
Lekrum borde vara ett lekrum!
Vi lever visserligen på 2013-talet och det är väl det som skapat dessa kalla barnrum kanske? Fint men oharmoniskt. Tror detta kan påverka våra barn i framtiden och sluta leka tidigt i barnaåren som är otroligt viktigt för utvecklingen! 
 
Kanske borde man tänka om? Våga gå emot alla trender hit och dit och välja komfort och lek före style och prydhet? 
Saknar känslan av att barnen får vara barn länge upp i 13 års åldern som när vi var små. Själv kan jag ibland känna stress över det. Barnen växer upp så fort och sen är de stora hela livet.
 
Hm bara en tanke värd att lägga en extra tanke på?





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?